George Tampakas

George Tampakas

Δωρεάν Πόροι

ΓΝΩΜΕΣ: Στρατηγική Διαχείριση και Στρατηγικός Σχεδιασμός: Η λεπτή διαφορά

Κάθε επιχείρηση, ασχέτως μεγέθους, για να κάνει τα πρώτα βήματά της στον επαγγελματικό τομέα στον οποίο θέλει να δραστηριοποιηθεί, να αναπτυχθεί και να προωθήσει σωστά το προϊόν ή την υπηρεσία την οποία παρέχει στο καταναλωτικό κοινό της, δημιουργεί το λεγόμενο “επιχειρηματικό πλάνο” της.
Αυτό το πλάνο αποτελεί και τον οδηγό της για την σωστή οργάνωση, εκτέλεση και επίτευξη των βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων που έχει θέσει.
Καθώς όμως η “τέχνη” του management και της διαχείρισης των προαναφερθέντων επιχειρηματικών πλάνων εξελίσσεται συνεχώς, κατόπιν έρευνας και διαλόγου, παρατηρείται μία σύγχυση μεταξύ δύο πολύ ουσιαστικών εννοιών στα πλαίσια της διαμόρφωσης του σχεδίου ανάπτυξης μίας επιχείρησης: της στρατηγικής διαχείρισης (strategic management) και του στρατηγικού σχεδιασμού (strategic planning).
Μπορεί να φαίνεται πως αυτή η λεπτομέρεια είναι ψιλά γράμματα όσον αφορά το στήσιμο και την επιτυχή ανάπτυξη μιας εταιρείας, αλλά καθώς αυτή εξελίσσεται πρέπει να υπάρχει μία ξεκάθαρη ιεραρχία ως προς την διαδικασία της οριοθέτησης στόχων και της λήψης αποφάσεων εντός αυτής, ώστε να δουλεύει ως ένας υγιής οργανισμός.
Ξεκινώντας από το μεγαλύτερο μεταξύ των δύο συνόλων, η στρατηγική διαχείριση αναφέρεται στις αποφάσεις που προέρχονται από την κορυφή της ιεραρχικής κλίμακας μιας επιχείρησης. Αυτές διαπραγματεύονται τους στόχους, την κατανομή των πόρων και την γενικότερη απόδοση της εταιρείας την οποία επιθυμούν οι μέτοχοι ή οι ιδιοκτήτες της. Αυτού του είδους οι αποφάσεις μπορεί να αποτελούν τον απλό ορισμό ενός στόχου όπως π.χ. την πώληση εκατό χιλιάδων κομματιών του εκάστοτε προϊόντος μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους ή την αύξηση των ετήσιων κερδών της εταιρείας κατά 20% μέχρι το τέλος του έτους. Φυσικά, αυτές οι αποφάσεις είναι η κορυφή του παγόβουνου. Από κάτω κρύβεται ένα υποσύνολο κατευθυντήριων οι οποίες στοχεύουν στο να δώσουν τις πληροφορίες και το υλικό που χρειάζονται οι υφιστάμενες ομάδες για να καταφέρουν να επιτύχουν και να παρουσιάσουν τα επιθυμητά αποτελέσματα όταν έρθει το πλήρωμα του χρόνου.
Τώρα, αυτό το υποσύνολο αποτελεί ουσιαστικά το κομμάτι του στρατηγικού σχεδιασμού. Με άλλα λόγια, είναι τα κομμάτια του πάζλ που ορίζει την στρατηγική μιας επιχείρησης. Για παράδειγμα, δύο από αυτά τα κομμάτια μπορεί να είναι μία διαφημιστική καμπάνια σε γνωστές πλατφόρμες social media στο διαδίκτυο και η αγορά ενός φθηνότερου, αλλά εξίσου αποτελεσματικού υλικού, για την γραμμή παραγωγής ενός προϊόντος. Σε αυτό το στάδιο βέβαια, το ποιος παίρνει τις αποφάσεις για της κινήσεις που θέλει κάνει η επιχείρηση εξαρτάται καθαρά από το πώς έχει διαμορφωθεί η ιεραρχική κλίμακα και ποιες και σε τι βαθμό ελευθερίες έχουν δοθεί στους υφιστάμενους ή τις υφιστάμενες ομάδες.
Όπως και να έχει, ο στρατηγικός σχεδιασμός περιλαμβάνει τις κινήσεις και βήματα που ακολουθεί η επιχείρηση για να επιτύχει τους στόχους τους οποίους έχει θέσει στα πλαίσια της στρατηγικής διαχείρισης. Αυτό σημαίνει πως υπάρχει ένα ξεκάθαρο όραμα για το πού βρίσκεται η επιχείρηση στο εκάστοτε χρονικό σημείο και πώς θα αποκτήσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην αγορά ώστε να κατακτήσει την κορυφή του χώρου στον οποίο ειδικεύεται.
Ουσιαστικά λοιπόν, η στρατηγική διαχείριση εστιάζει στους επιθυμητούς στόχους που θέτει μία επιχείρηση κατά την διάρκεια του κύκλου ζωής της, ενώ ο στρατηγικός σχεδιασμός είναι η χάραξη του δρόμου που θα ακολουθηθεί ώστε να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι. Δυστυχώς όμως, αυτή η διάκριση δεν είναι τόσο γνωστή όσο θα έπρεπε σε πολλούς επαγγελματικούς κύκλους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, ειδικότερα στα πλαίσια της κρίσης που διανύουμε, όσοι αναζητούν επαγγελματική βοήθεια ώστε να συνεφέρουν και να κάνουν μία δυνατή επανεκκίνηση την επιχειρησή τους, να μην μπορούν να διευκρινίσουν τι και πως θέλουν να το επιτύχουν.
Ισχύει πως “η αναγνώριση του προβλήματος είναι το πρώτο βήμα προς την επίλυσή του”. Θεωρώντας λοιπόν πως η έλλειψη επίγνωσης των παραμέτρων που χαρακτηρίζουν ένα πρόβλημα, αλλά και η γενικότερη αδυναμία ξεκάθαρου προσδιορισμού του θα έπρεπε να είναι από τις κύριες ανησυχίες ενός πασχίζοντα επαγγελματία, ίσως το να καταλάβει την διαφορά δύο εννοιών οι οποίες αποτελούν τα θεμέλια για να χτίσει σωστά και με επιτυχία την επιχείρησή του να είναι και το πρώτο βήμα για την κατάκτηση της κορυφής.
πηγή: epixeiro.gr

Μοιράσου το:

Διατήρησε το momentum

Κάνε εγγραφή στο ενημερωτικό δελτίο για να λάβεις τις πιο αποτελεσματικές marketing πληροφορίες δοκιμασμένες στο πεδίο της μάχης. Πάρε κεφάλι από τον ανταγωνισμό δωρεάν.

* Επιπλέον, θα έχεις άμεση πρόσβαση στο μυστικό μας marketing σύστημα που αποτελείται από 3 μέρη και που φέρνει πελάτες και πωλήσεις από το μηδέν.